Talent@ALTEN: Olivier, test ingenieur en gek op slot racen - ALTEN Belgium

Talent@ALTEN: Olivier, test ingenieur en gek op slot racen

olivier-slot-racing
, ,

Olivier, testingenieur voor de IT-divisie, is gek op slotraces: deze miniatuur autoraces worden gereden op enorme circuits. Veel technischer dan men zou denken, vertelt Olivier, Europees kampioen Scalex in 2005, ons in detail over zijn passie.

Wat is slot racen?

Op een 57 meter lang circuit strijden 8 miniatuurauto’s (per circuit) zij aan zij in verschillende races: nationale en internationale 24-uurs endurance races, individuele sprint van 4 minuten per circuit met auto’s van verschillende categorieën (GT3/GTE, Groep 5, …), interclubraces, enz. Olivier legt uit: “Slot racing is de meest technische vorm van racen. Bij een endurancerace worden de auto’s op afstand bestuurd door een team van 4 (of 5) personen die om beurten rijden, de auto’s moeten snel zijn en tegelijk de uitritten van het circuit vermijden. »

Hoe ben je hier gekomen?
“Ik denk dat veel kinderen van mijn generatie, toen ze klein waren, een circuit in Saint Nicolas kregen waar ze een auto hadden en met een joystick vol gas konden geven, een lus konden maken, konden draaien en met hun broer of vader konden racen. Nou, ik was een van hen…
Onder invloed van mijn vader was ik al snel een fan van auto’s en mechanica. Op zoek naar een verwante activiteit ging ik met mijn vader naar een op afstand bestuurbare autoclub waar ik een poster tegenkwam voor een 24-uurs Scalextric-race waar we naar toe gingen. Het was in 1997, ik was 13 jaar oud, en ik herinner het me als de dag van gisteren: er waren twee banen, een paar Italianen, een paar Spanjaarden… En meteen was het wow!
Niet ver van mijn huis was er een winkel (Freezslot), die de sponsor van de race was. De eigenaar Willy repareerde koelkasten, maar in zijn achterkamer lagen duizenden auto-onderdelen. Na school, kwam ik langs en ik zei: “hallo Willy, laat me alles zien wat je hebt”. Toen begon ik eindelijk een auto te kopen, twee auto’s, drie auto’s om rond te rijden in mijn kelder op mijn achtbaan. Toen ontdekte ik 20 jaar geleden de Brusselse Scalex Club en werd er lid van. Vanaf mijn allereerste races stond ik vrij snel hoog in het klassement. »

Vroeger kocht je je auto’s, nu bouw je ze zelf?
“Je moet weten, dat het vroeger echt speelgoed was zonder enige mogelijke aanpassingen. Is het nog steeds mogelijk om met min of meer gelijksoortig speelgoed te rijden en te kopen, er is nu een zeer compleet gamma auto’s gemaakt voor de competitie. Als je vandaag naar deze auto kijkt, die je misschien banaal lijkt, is het eigenlijk een replica van een Ford GT, die in 2016 op Le Mans racete. Het is gemaakt in 3D printen. Als je beter kijkt, is er de motor (21000rpm voor deze motor), de wieg (waarop de motor, de achteras, de transmissie en de ophanging gemonteerd zijn), het chassis (in plastiek met carbon draad), de velgen (in magnesium) en de assen (in titanium), waarmee je de voorkant, de achterkant en de ophanging kunt aanpassen (dit zijn slechts 3 voorbeelden van de tientallen mogelijke instellingen), dus met speelgoed heeft het niets meer te maken.
Tegenwoordig is het mogelijk kits te kopen, die in winkels worden verkocht. Ik heb een replica van een BMW M6 van de GTE-categorie waarop ik zojuist onderdelen heb geënt (zie boven). Dit alles, instelbaar naargelang het type circuit, de rijstijl.

Thuis heb ik een kleine werkplaats waar al mijn auto’s staan (vraag me niet ze te tellen ik heb er nog een paar tot morgen…). Na elke race, haal ik mijn auto’s uit elkaar en maak ze schoon. Voor elke race, prepareer ik mijn auto’s daar. Eerst leerde ik de voorbereiding van de auto’s van de alumni van de club, daarna leerde ik het zelf, probeerde dingen die niet werkten, vroeg advies aan degenen die het wisten, bracht een of twee uur op de baan door, reed, verbeterde, voelde, paste aan. Het gaat allemaal om gevoel. Vandaag zijn er, zodra ik een auto krijg, een tiental dingen die ik doe, omdat ik weet dat die tien dingen zullen werken. »

Hoe lang gaat een auto mee?
“Na een 24-uurs race wordt de auto symbolisch, zeker als je ermee gewonnen hebt, dus ik heb de neiging om hem in een kast te zetten. Maar bijvoorbeeld deze 911 porch, hij is drie jaar oud en heeft aan vele kampioenschappen meegedaan. Er zijn onderdelen die ik vervang wegens slijtage. In feite wisselen we tijdens een (endurance) race 4 tot 6 keer van banden. Om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, hebben wij technieken ontwikkeld om versleten banden te verwijderen en nieuwe banden te monteren met 3D-gereedschap. Net als in een echte race, is het allemaal een kwestie van tijd.
Twee jaar geleden brak de koplamp van onze auto bij een aanrijding in rechte lijn, wetende dat er ’s nachts geen licht is op het circuit, was dat problematisch. De globe van de koplamp kwam vast te zitten in de voorste rand, waardoor de auto geïmmobiliseerd werd. We moesten de auto demonteren en enkele onderdelen vervangen, wat ons 3-4 minuten van onze tijd kostte, terwijl de anderen hun ronden vervolgden. Het kostte ons de overwinning…”

Je vertelde me over je rijstijl, kun je me meer vertellen?
“Voordat we het over rijstijl hebben, moet je eerst de joystick (genaamd “handvat”) begrijpen. Met onze besturing kunnen we de remmen, de acceleratiegevoeligheid, de tractiecontrole en de weerstand regelen. Ik gebruik bijvoorbeeld niet graag tractiecontrole, ik hou niet van de stijl, het gevoel dat het de rijder geeft.
Bijvoorbeeld, in Spanje zijn de banen anders dan bij ons, de baankorrel is niet dezelfde, in België rijden we op Engelse stijl banen (Scalextric Sport). Dus kies ik een van mijn vier handvaten, afhankelijk van waar ik heen ga. »

De kampioenschappen
“Mijn team en ik rijden al zes jaar samen. We zijn naar Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en natuurlijk België geweest voor 24-uurs toernooien. We vertrekken altijd een paar dagen van tevoren, zodat we tijd hebben voor tests en de laatste aanpassingen. Onze club organiseert ook al 30 jaar de beroemdste race van Europa: de 24h of Pretty Wood. We hebben het vele malen gewonnen (ik 3 keer, sommige van mijn teamgenoten 5 keer!). Als individu neem ik voornamelijk deel aan wedstrijden die binnen mijn club worden georganiseerd (waar ik de laatste 5 jaar bijna elke wedstrijd heb gewonnen), maar ook op Europese schaal. Ik was zelfs Europees kampioen in 2005!
Deze races vergen veel oefening, daarom ga ik 1 à 2 keer per week trainen om mijn grip niet te verliezen en mijn wagens af te stellen voor de plaatselijke kampioenschappen.
Zodra het kampioenschap van 2021 weer begint, zal ik deel uitmaken van een nieuw team en wel als officiële trainer. Ik zal per race 5 wagens moeten prepareren … maar ik doe het al enkele jaren vrijwillig voor vele leden. Sommigen zijn goede coureurs, maar hebben niet de ervaring, het talent of de wil om te gaan tunen. »

Eindelijk…

“Ik werk als tester in een voedingsbedrijf, tijdens mijn lunchpauze werk ik vaak aan auto’s. Mijn collega’s zagen me met onderdelen van overal en vroegen me wat ik aan het doen was. Op een avond nam ik ze mee naar Willy’s (Freezslot), die een eigen winkel heeft en een baan, waarover ik je al eerder vertelde. We gingen onder elkaar winkelen en hadden de hele avond plezier. Het is nog steeds een race, het is leuk!
Ik organiseerde en nam deel aan vele teambuildings (officieel of niet) rond slot circuits, het was altijd een groot succes !!! Iedereen vindt er zijn rekening !
Aarzel niet, jij ook, om naar de club te komen kijken, als je een groot kind bent ga je het geweldig vinden ! »

Natuurlijk sloot Olivier dit interview af met een dankwoord aan zijn teamgenoten Fred, François en Fabrice! Hartelijk dank Olivier voor het delen van je geweldige activiteit!

Op de website van de club vindt u alle informatie over de slotraces: Brussel Scalex Club evenals video’s om meer te leren over deze 24-uurs races!

Ben je geïnteresseerd in werken bij ALTEN? Bekijk dan hier onze vacatures.