Spoorwegen

MARKTTRENDS

Stedelijke transportdynamiekkijk hier voor meer informatie

Stedelijke transportdynamiek: de wereldwijde stedelijke bevolking groeit snel: van 751 miljoen in 1950 naar 4,2 miljard in 2018 (VN-cijfer). Investeringen in het openbaar vervoer worden daarom steeds belangrijker om te zorgen voor snellere en betrouwbaardere intra-agglomeratie en interlokale transportoplossingen.

Door deze vraag wordt verwacht dat de jaarlijkse groei van de wereldwijde industriële spoorwegmarkt tot 2021 zal stijgen naar 3,2%

Uitdagingen:

  • Verhogen van de capaciteit van bestaande lijnen (CBTC, geautomatiseerde ondergrondse lijnen, etc.)
  • Ontwikkelen van internationaal industrieel concurrentievermogen
  • Het productaanbod diversifiëren en aanpassen aan lokale markten (bijv. hoge snelheid in China)
Digitale transformatiekijk hier voor meer informatie

De integratie van digitale technologieën in de spoorwegbranche zal het mogelijk  maken om steeds complexere verkeersstromen te beheren, de interoperabiliteit van verschillende transportmodellen te waarborgen (smartcity) en de veiligheid en passagierscomfort te verbeteren. Tegelijkertijd zal vooruitgang in voorspellend onderhoud de beschikbaarheid van apparatuur verhogen en onderhoudskosten verlagen.

De SNCF denkt dat het tussen 2015 en 2020 1,5 miljard euro kan besparen via industriële IoT.

Uitdagingen:

  • Koppelen van digitale- en IT-vaardigheden (big data, cloud, cybersecurity…) aan de specificiteiten van de spoorwegbranche en de regelingen ervan.
  • Waarborgen van de beveiliging van kritieke gegevens en systemen en de beschikbare gegevensverwerking verbeteren
  • Integreren van nieuwe transportoplossingen (elektrische bus, autodelen, etc.)
Modernisering van infrastructurenkijk hier voor meer informatie

Door massale urbanisatie, de behoefte aan interoperabiliteit tussen de verschillende Europese landen om te kunnen reageren op het ontstaan van concurrentie en de elektrificatie van spoorwegen voor koolstofvrij transport zijn enorme investeringen in de renovatie en het creëren van nieuwe spoorinfrastructuren vereist.

Voor 2030 zal meer dan 123.000 kilometer van het Europese spoornetwerk uitgerust zijn met het ERTMS-seinsysteem (ERTMS: European Rail Traffic Management System). In Frankrijk zal gedurende 10 jaar 46 miljard worden geïnvesteerd om de veiligheid van het spoornetwerk te moderniseren en te waarborgen.

Uitdagingen:

  • Waarborgen van een steeds striktere veiligheidsvereiste (SIL4)
  • Ondersteunen van het moderniseren van het spoornetwerk (ERTMS)
  • Anticiperen op technologische veroudering (bijv.: GSM-R vs. LTE/5G)

Ons aanbod

Rijdend materieelkijk hier voor meer informatie

  • Instrumentatie en regeling
  • Certificatie
  • Tests en validatie
  • Interieurontwerp
  • Apparatuurinstallatie en structuurdimensionering
  • Productietechnieken en machinepark
  • Kwaliteitscontrole leveranciers
Signalisatiekijk hier voor meer informatie

  • Systeemarchitectuur en -ontwerp
  • Ontwikkeling van on-boardsoftware
  • Betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudsvriendelijkheid en veiligheid
Specifiek aanbodkijk hier voor meer informatie

  • Projectmanagement
  • Industriële prestaties
  • Ondersteuning van klanten

De meerwaarde van ALTEN

Internationaal Sterke marktpositie in Frankrijk, Italië, Duitsland, Canada, Spanje, de VS en Rusland
Werkpakketten Meer dan 50% van de projecten in de werkpakketmodus